سلام وشب بخیر خدمت همراهان همیشگی وبلاگ fitnesspro


تتنها علت جایگزین شدن اب به میزان اب دریافتی بستگی ندارد بلکه به سرعت خروج اب از معده نیز مرتبط می باشد از این حالت به عنوان ( rate of gastirics empyting ) یاد می کنند و مواردی از این قبیل در ان نقش دارند.


*مقدار اب نوشیده شده

* درجه حرارت اب نوشیده شده

* میزان سختی تمرین

* وضعیت هیدراته جاری بدن

* مقدار اب موجود در معده

* میزان تمرکز الکترولیتها در مایع دریافتی

میزان تمرکز کربوهیدراتها در مایعات دریافتی این مسئله بصورت مستقیم تاثیر چندانی نداشته بلکه تاثیر بسزایی ان در میزان جذب مایعات می باشد.


با وجودی که مایعات در حجم زیاد حدود ۶۰۰ میلی لیتر در قیاس با حجم کم خیلی زودتر از معده تخلیه می شوند بطور معمول تمرین با وجود مایعات زیاد در معده به مراتب مشکل می باشد و به همین خاطر می تواند مشکلاتی همچون نفخ و رفلکس را در پی داشته باشد.


با این تفاسیر نوشیدن اب بصورت مقطعی و در مقادیر کم بسیار کارساز می باشد بنابراین در خلال تمرین اب را بصورت جرعه جرعه میل کنید ، اب سرد زود تر از اب گرم معده را ترک می کند ‌و یک لیوان چای یا قهوه در طول تمرین برای مدت زمان بیشتری در معده باقی می ماند.


البته نوشیدن چای داغ قبل از تمرین به هیچ عنوان توصیه نمی شود درجه حرارت اب مناسب برای نوشیدن در خلال تمرین حدود ۸ تا ۱۳ درجه سانتیگراد می باشد ولی با این وجود نوشیدن اب خنک بهتر از نوشیدن اب گرم می باشد از بابت زیاده از حد سرد شدن معده نیز به خود هراسی راه ندهید.


از لحاظ روانی نوشیدن اب خنک در خلال تمرین سنگین علی الخصوص در هوای گرم بسیار تسکین‌بخش تر می باشد هر چقدر تمذین سنگین تر باشد به همان نسبت جایگزین کردن مایعات دفع شده از طریق تعذیق در بدن دشوار تر خواهد شد بخاطر داشته باشید که بدنسازی یک تمرین مقطعی می باشد یعنی فرد پس از اجرای یک ست سنگین برای چند ثانیه‌و یا دقیقه استراحت می کند.


به همین دلیل هم هست که در تمرین با وزنه در قیاس با تمرینات ایروبیک نیاز به نوشیدن اب به مقدار زیاد نمی باشد.از مایعات حاوی الکترولیت در حد استاندارد می توان در خلال تمرین استفاده کرد ، البته این الکترولیتها بصورت انی جایگزین الکترولیتهای از دست رفته از طریق تعریق نمی شوند بلکه با ورود به معده باعث می شوند که میزان جذب روده ها افزایش یابد حتی کربوهیدراتها به میزان کم هم در این اثنا می تواند نقش بسزایی‌در هیدراته شدن بدن داشته باشد.