سلام و درود به همه دوستان و ورزشکاران عزیز در وبلاگ fitnesspro


چربی چیست؟


چربی مثل کربوهیدرات از سه مولکول کربن ، هیدروژن ، و اکسیژن تشکیل شده است در صورتیکه در چربی این با شکل و ساختاری متفاوت در قیاس با کربوهیدرات به یکدیگر متصل شده اند چربی در گیاهان و حیوانات یافت می شود ، این چربی محلول در اب نیست و دارای سه عملکرد عمومی در بدن می باشد .


۱- منبع اصلی تهیه انرژی در بدن بشمار می اید.

۲-به عنوان یک بالشک محافظ از ارگانهای حیاتی بدن محافظت می کند.

۳- به عنوان یک عایق از بدن در مقابل سرما و گرما محافظت می کند.


هنگامیکه چربی به داخل بدن وارد می شود ، در داخل بدن شکسته شده و به اسید های چرب ، و گلیسیرین تبدیل می شود که خود انها نیز به ۳ دسته متفوت طبقه بندی می شوند.

۱- چربی ساده ( تری گلیسرید )

۲- چربی مرکب ( فسفر لیپیدز ، گلیسولیپیدز ، لیپوپروتئین )

۳- چربی منشعب ( کلسترول )


ضمن اینکه چربی در تقسیم بندی دیگری نیز به چربی اشباع شده و چربی اشباع نشده طبقه بندی می شود ، کبد برای تولید کلسترول از چربی های اشباع شده استفاده می کند. کلسترول خود عضوی از گروه لیپیدها است که به انها استرول نیز می گویند ، و تنها در بافت حیوانی یافت می شود کلسترول یک عنصر مهم به شمار می اید و به عنوان یک پیشرو در سنتز انواع هورمونهای استروئیدی و ویتامین D در بدن نقش دارد ، بهر حال بالا بودن سطح چربی اشباع شده می تواند بصورت قابل توجهی باعث افزایش چگالی لیپوپروتئین یا همان ( کلسترول بد ) در بدن شود.


که به تنگ تر شدن رگها نیز مرتبط می شود ، چربی های اشباع شده درمواردی همچون گوشت گاو ، گوسفند ، خوک ، مرغ ، زرده تخم مرغ ، شیر ، پنیر ، کره و ماهی پولک دار یافت شود ، یا چربی های اشباع نشده مرکب هم مثل چربی های اشباع شده می توانند در سطح کلسترول بدن تاثیر گذار باشند چربی اشباع نشده مرکب سطح کلسترول خون را در بدن کاهش می دهند البته چربی های اشباع نشده مرکب هم در کاهش کلسترول بد و هم در کاهش کلسترول خوب و مفید برای بدن نقش دارند.


چربی اشباع نشده مرکب در مواردی همچون روغن افتابگردان ، روغن غلات ، روغن ماهی ،‌روغن دانه سویا ، روغن بادام مارگارین یافت میشود.


چربی اشباع نشده تنها باعث کاهش سطح کلسترول در بدن می شوند و هیچ تاثیری بر روی سطح کلسترول مفید بدن ندارد ، به همین خاطر از این قبیل چربی ها به عنوان یهترین منبع چربی مورد نیاز در رژیم غذایی یاد می کنند.


چربی اشباع نشده در مواردی همچون روغن زیتون ، اواکادو ، زیتون ، بادام زمینی‌یافت می شود.