با سلام و صبح بخیر و روز خوش خدمت دوستان و همراهان عزیز در وبلاگ fitnesspro :


ددر مقاله قبلی راجع به متابولیسم بدن ورزشکاران و درصد ،BMR حرف زدیم حالا امروز میخاهیم به ادامه این بحث بپردازیم پس با ما همراه باشید...


بر خلاف اطلاعات علمی که در خصوص تمرینات با وزنه و ارتباط ان با BMR بدست امده تاثیر تمرینات ایروبیک و نقش ان در افزایش BMR ان چنان واضح و شفاف نیست ، تحقیقاتی که در این زمینه انجام گرفته نیز حاکی از تاثیر بسیار کم و یا بی تاثیر بودن تمرینات ایروبیک و افزایش BMR دارد.


با وجودیکه دلیل این موضوع هنوز ناشناخته است ولی بعضی از محققان علت انرا عدم و یا تاثیر بسیارناچیز تمرینات ایروبیک در افزایش سایز عضلات می دانند ، بخاطر داشته باشید که درصد عضلات نقش اصلی و تعیین کننده در BMR دارد ، در تمریناتی از قبیل دویدن ، دوچرخه سواری ، کوه پیمانی و ... میزان کالری مصرفی در قیاس با تمرینات با وزنه بیشتر است.


در یک تمرین ایروبیک به مدت ۳۰ دقیقه حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ کالری سوزانده می شود و در صورتیکه در یک جلسه تمرین با وزنه در همین مدت زمان حدود نصف این مقدار کالری سوزانده می شود ، بنابراین ایده ال ترین راه برای اینکه هم بتوان BMR متابولیسم را افزایش داد و هم بتوان بیشترین کالری را سوزانده توام کردن تمرینات ایروبیک و تمرینات مقاومتی ( تمرینات با وزنه ) می باشد.


در یک تحقیق علمی که اخیرا در دانشگاه داکوتای شمالی به عمل امد مشخص شد که افرادی که بصورت توام تمرینات با وزنه و ایروبیک را در برنامه ورزشی خود گذاشته بودند حدود ۱۰ پوند چربی را از دست دادند و همزمان حدود ۱۳ عضله خالص بر وزنشان اب افزوده شد ، ضمن اینکه BMR روزانه انها نیز حدود ۳۸۰ کالری افزایش نشان داد.


ایا تا بحال تعجب نکرده ای که چرا از یکسری مواد غذایی مثل هندوانه و یا کرفس به عنوان مواد غذایی با کالری منفی و به عنوان بهترین مواد جهت لاغر بودن ازشان تعریف می کنند ( یعنی میزان کالری که بدن برای هضم و جذب  این مواد به مصرف می رسلند بیشتر از میزان کالری است که در این مواد غذایی موجود می باشد ).


تاثیر گرمای پس از خوردن مواد غذایی باعث می شود که BMR حدود ۶ تا ۱۷ درصد افزایش یابد و این روند برای ۸ تا ۱۰ ساعت نیز پس از خوردن غذا ادامه دارد ، احتمال بروز نوسانات دیگری نیز می تواند بوجود اید ، یعنی با زیاده خوری BMR افزایش بیشتری می یابد و بالعکس با کم خوردن BMR کاهش می یابد.


سه وعده غذا خوردن در روز بصورت ارثی از اجدادمان به ما به ارث رسیده است ، درصورتیکه خوردن غذا در وعده های بیشتر و حجم کمتر برای کاهش موقتی اشتها و بالا بردن BMR  بسیار مفیدتر می باشد ، اجداد ما از پروتئینها با کیفیت بالا و غنی در رژیم غذایی بهره می جستند و انها قبل از اینکه بدنسازان امروزی به این نکته که خوردن پروتئین با کیفیت بالا در بالا بردن BMR نقش دارد اگاه بودند...