سلام و شب بخیر خدمت دوستان گلم در وبلاگ fitnesspro


کافئین موجود در موادی همچون کاکائو ، سودا ، چای و نیکوتین دو ماده ای هستند هر یک در افزایش BMR  بسیار متداول هستند شاید همین خود یک دلیل افزایش وزن برای ان دسته از افراد باشد که سیگار را ترک می کنند.


مردان بصورت نرمال از درصد عضلانی بیشتری برخوردار هستند و بهمین خاطر بصورت طبیعی در قیاس با زنان از نرخ BMR  بالاتری برخوردار هستند برای مثال یک زن باردار در قیاس با حالت معمولی خود از BMR بالاتری برخوردار است چون وزن یک رابطه مستقیم با BMR دارد.


همینطور که پایه سن را می گذاریم نرخ BMR  کاهش می یابد روند نزولی BMR کاهش می یابد روند نزولی BMR از سن ۶ تا ۱۸ سالگی بصورت ۲ درصد در هر سال می باشد و بعد از سن ۲۰ سالگی نرخ نزولی بصورت ۲ تا ۳ درصد در هر دهه می باشد.


علت این افت را بیشتر منوط به کاهش درصد بافت عضلانی که بر اثر افزایش سن ایجاد می شود می دانند که البته می توان این روند را با اجرای تمرینات با وزنه ( مقاومتی ) و تمرینات ایروبیک متوقف و حتی برعکس نمود ، بعد از بر شمردن فاکتور های تاثیر گذاری همچون سن ، جنسیت ، ترکیب بدنی شواهد نشان می دهد که ژنتیک فرد به تنهایی می تواند تا ۴۰ درصد در بالا و پایین بودن سرعت متابولیسم تاثیر گذار باشد.


با تمام این تفاسیر هنوز ما نمی دانیم که عوامل تعیین کننده واساسی در سطح BMR  کدام هستند با این وجود یکسری از تحقیقات انرا مربوط با ترشح هورمون تیروئید می دانند و در کلام دیگر یکسری از ما باید از اجداد و والدین خود برای داشتن سرعت بالای متابولیسم متشکر باشیم و گروهی دیگر هم می توانند داشتن سرعت متابولیسم پایین را به گردن والدین خود بیندازید و انها را مقصر بدانند جدا از تمام مسائل فوق هر کسی می تواند به مقدار قابل ملاحظه ای در نرخ متابولیسم تاخیر گذار باشد و با پیروی از نکات نوشته شده در افزایش سرعت متابولیسم نقش موثری ایفا کند.


 افزایش وزن در نتیجه بر هم خوردن بالانس غذای ورودی در قیاس با انرژی مصرفی در بدن ایجاد می شود بنابراین با محدود کردن کالری دریافتی روزانه و سوزاندن ۳۰۰ تا ۵۰۰ کالری بیشتر از مقدار کالری دریافتی می توان به مرور زمان از دست چربی اضافه بدن خلاص شد.


کاهش کالری دریافتی روزانه بسیار مهمی در سطح BMR  بدن دارد ، و اکثر افراد از این موضوع غافل هستند با یک رویکرد اصولی و علمی یه افزایش BMR  می توان به میزان قابل توجهی درصد چربی بدن را کاهش داد.


با اجرای تمرینات ایروبیک پس از تمرینات با وزنه می توان برای چند ساعت پس از تمرین نیز سرعت BMR  را در سطح بالایی نگه داشت...