سلام و درود خدمت دوستان جدید و همراهان خستگی ناپذیر و همیشگی در وبلاگ پرورش اندام fitnesspro :

مکمل هایی که به صورت عامیانه آنها را به نام« پمپ » میشناسیم راستی پمپ چیست و پمپاژ بیشتر خون در رگ ها و عضلات چه مزیتی دارد . برای ساختن یک ساختمان اگر همه مصالح فراهم باشد به طبع اگر کارگر بیشتری داشته باشیم مطالح ساختمانی زودتر و به موقع در دسترس خواهد بود و در نتیجه ساختمان زودتر ساخته می شود . در بدن هم جریان خون بیشتر اکسیژن و مواد غذایی که بلوک ها و مصالح اصلی ساختمان بدن ما هستند زودتر به بدن می رسند و در نتیجه ماهیچه ها با تغذیه به موقع به بهترین شرایط خواهند رسید. مدت زمان زیادی از معرفی شدن مکمل های پمپاژ خون به بازار نمی گذرد. 

مکمل های مربوط به پمپاژ خون
تشدید خون رسانی به بافت ها خصوصا به عضلات، افزایش تمرکز،افزایش روحیه جنگندگی، کاهش محسوس خستگی، گشاد کردن عروق خونی و رگ ریشه دار کردن بدن و موارد مشابه اعلام شده است و حتما تا به امروز نمونه های مختلفی از این سری محصولات را دیده و یا حتی مصرف کرده اید.

مکمل های مربوط به پمپاژ خون

نیتریک اکساید

نیتریک اکساید که به نام نیتروژن اکساید نیز نامیده می شود در حقیقت فرمول شیمیایی مونواکسید نیتروژن بوده و به صورت اختصاری نمایش داده می شود در اصل نوعی رادیکال آزاد است ودر علم ودر صنعت شیمی از آن استفاده های متعدد می گردد این مولکول در اصل پایه و اساس اغلب مولکول هایی است که امروزه آن ها را به عنوان مکمل های پمپاژ خون می شناسید ومورد استفاده قرار می دهید.

آمیل نیتریت و نیترو گلیسیرین

دربدن پستانداران که آدمی نیز جزء همین دسته محسوب می شود این مولکول در فعل و انفعالات مختلف فیزیولوژیکی و پاتو بیولوژیکی نقش ایفا می کند. این مولکول نوعی تر کیب بسیار قدرتمند با نیمه عمری بسیار کوتاه است که موجب باز شدن شدید عروق خونی می گردد. فرم های مختلف اولیه ودارویی این مولکول به نام آمیل نیتریت ونیترو گلیسیرین از سال ها قبل در در علم پزشکی مورد استفاده قرار می گرفت.

مکمل های پمپاژ

چند سالی است که فرم هایی از این مولکول در ترکیب برخی مکمل های غذایی نیز وارد شده ودر نهایت مکمل هایی برای باز کردن عروق خونی و برای تشدید خون رسانی تولید و به بازار عرضه شده است. در برخی از موارد مخصوصا در نخستین ماه هایی که این دسته از مکمل ها عرضه می شدند وجود مقداری نیتریک اکساید برای رسیدن به مکمل پمپاژ خون کفایت می کرد و به مرور زمان در کنار این مولکول ترکیبات دیگری همانند آرژینین و غیره را نیز به ترکیب اصلی این دسته از مکمل ها افزودند تا اثراتی نظیر افزایش محسوس .فشار خون ودیگر اثرات نیز به اثرات اولیه ی این ماده که همان باز شدن عروق خونی باشد افزوده شده و افرادی که از این مکمل ها بهره می گیرند اثرات قابل قبول تر و محسوس تری دریافت کنند.

البته باید اشاره کنیم که نیتروژن اکساید نباید با نیتروز اکساید که نوعی گاز بیهوشی بوده و در اتاق های عمل برای بیهوش کردن بیمار از آن استفاده می شود اشتباه گرفته شود که این دو، دو مقوله ی جدای از هم هستند.

نیتریک اکساید و جایزه نوبل

جالب است بدانید در سال ۱۹۹۸ جایزه نوبل به تحقیقاتی که در زمینه اثرات نیتریک اکساید در بدن انجام گرفته بود تعلق گرفت و این امر نشان دهنده ی اثرات حیاتی وصد البته عمق دانش بشری در این زمینه بوده است و صد البته مکمل سازان از این مسئله نیز برای تبلیغ مکمل هایی که با محوریت این مولکول ساخته بودند بهره ها می گرفتند و می گیرند

مکمل های مربوط به پمپاژ خون

موارد مصرف

ورزشکاران از این دسته از مکمل ها به عنوان مکمل های پیش از تمرین بهره میگیرند تا در حین تمرین با افزایش میزان انرژی موجود در بدن ,تمرین موثر تری داشته باشند . همچنین از این دسته از مکمل ها برای افزایش پمپاژ خون به درون عضلات وبرای دم انداختن عضلات نیز بهره میگیرند.