پژوهشگران می‌گویند اسیدهای چرب اشباع نشده گیاهی پیام “سیری” را به مغز مخابره می‌کنند. چنانچه نتیجه تحقیقاتی که تا کنون بر روی موش‌های آزمایشگاهی صورت گرفته در مورد انسان نیز تأیید شود، علم پزشکی گام بزرگی در راه درمان چاقی‌های مفرط پیش خواهد رفت.

به گزارش دویچه وله، پژوهشگران مدتها پیش متوجه شده بودند که پس از صرف غذا، سلول‌های مخاطی دوازدهه (اثنی عشر) ماده‌ای به نام Oleylethanolamid تولید می‌کنند. این ماده پیامی به مغز مخابره می‌کند که خبر از حضور کافی مواد غذایی در بدن می‌دهد و موجب احساس سیری می‌شود.

اما آنچه موجب مخابره این پیام می‌شود تا کنون برای پژوهشگران مشخص نبود. از این رو کارشناسان علمی دانشگاه یشیوا در ایالت نیویورک آمریکا در تحقیقی بر روی موش‌های آزمایشگاهی واکنش سلول‌های مخاطی دوازدهه موش‌ها را پس از مصرف مواد غذایی مورد بررسی قرار دارند.

«چربی ناسالم و مازاد در بدن انبار می‌شود»

نتیجه این تحقیق حاکی از آن است که از میان واحدهای تشکیل دهده مواد غذایی: اسیدهای چرب، پروتئین‌ها یا هیدورکربن‌ها، اسید‌های چرب آن هم از نوع اشباع‌ نشده هستند که موجب مخابره پیام “سیری” می‌شود. این نوع اسید چرب که اغلب از نوع اسیدهای چرب اشباع‌ نشده گیاهی مانند روغن زیتون است، روی گیرنده خارجی سلول‌های مخاطی دوازدهه چفت می‌شود و سلول را به ارسال پیام “سیری” تحریک می‌کند. به گفته پژوهشگران این پیام نقشی کلیدی در تعیین میزان چربی مورد نیاز بدن برعهده دارد.

پژوهشگران در پاسخ به این سوال که اگر چنین است به چه دلیل بسیاری از آدم‌ها به خوردنی‌های پرچربی میل دارند؟ می‌گویند:«این مسئله احتمالأ به نحوه تولید مواد اولیه این نوع خوردنی‌ها در کارخانه‌های صنعتی ربط دارد. چربی این نوع مواد خوراکی سالم نیست و از همین رو گیرنده‌های سلول‌های مخاطی روده قادر به تشخیص آنها نیستند. در نتیجه پروسه “سیری” که کارشناسان علمی آن ‌را به نوعی سیستم دفاعی بدن در مقابل جذب چربی‌های مازاد تعبیر می‌کنند نیز، آغاز نمی‌شود.