سلام عرض میکنم خدمت دوستان جدید و همراهان همیشگی وبلاگ fitnesspro

یکی از مهمترین  هورمون ها، گرلین هست. این هورمون در معده و لوزالمعده ساخته می شود. وقتی که دستگاه گوارش و سیستم هورمونی بدن، به درستی و هماهنگی عمل می کند، مقدار گرلین در زمان مورد نیاز، افزایش پیدا می کند تا با خوردن غذا، نیاز بدن رو تأمین کنیم و بعد از دریافت غذای کافی، مقدار گرلین، کاهش پیدا می کند تا بیش از نیاز غذا مصرف نکنیم.


با کاهش گرلین، هورمون دیگری که هورمون سیری هست و لپتین، نامیده می شود، در بدن ترشح می گردد و در نتیجه ما احساس سیری می کنیم. وقتی که گرلین (هورمون گرسنگی) و لپتین(هورمون سیری) در هماهنگی با هم باشند و به موقع کم و زیاد بشوند، ما می توانیم به موقع از غذا خوردن دست بکشیم و احساس سیری داشته باشیم.
در نتیجه دچار پرخوری هم نمی شویم. اما یکسری عوامل وجود دارند که می توانند تعادل هورمون ها رو بر هم بزنند و ما رو به سمت پرخوری سوق بدهند.

علت های زود گرسنه شدن


مثلاً وقتی که به اندازه کافی نمی خوابیم یا زمان هایی که غذاهای پرچرب می خوریم، ترشح هورمون سیری، کمتر می شود و در نتیجه بدن ما فکر می کند که هنوز نیاز به غذا دارد و سیر نشده است.

در این بین، نقش غذاهای پرشکر و شیرین، بدتر هم هست چون هم مقدار هورمون سیری رو کاهش می دهند و هم باعث می شوند که مقدار هورمون گرسنگی کاهش پیدا نکند و باعث شود که ما علیرغم خوردن غذا و خوراکی، باز هم احساس گرسنگی کنیم. تحقیقات نشان می دهند که هورمون گرسنگی می تواند به طور مستقیم باعث تجمع و ذخیره چربی در ناحیه شکم شود.