با سلام وسپاس بابت همراهی شما دوستان خودم در وبلاگ fitnesspro :


در مقاله قبلی در مورد برنامه غذایی بدنسازان و از متابولیسم بدن صحبت کردیم حال امروز با ادامه این مقاله با ما همراه شوید...


اگر برنامه غذایی مدونی ندارید و برنامه غذایتان بصورت حدسی و دل بخواهی است پس نمی توان مشخص کرد که روزانه چه مقدار کالری به مصرف‌می رسانید ، برای اینکه بتوانید از این اطلاعات استفاده کرد فرد لااقل می بایست برای یک هفته میزان کالری دریافتی روزانه را یادداشت کند.


حال بیایید در خصوص تقسیم بندی مواد غذایی دریافتی روزانه صحبت کنیم شما می توانید با تغییر نسبت پروتئین ، کربوهیدرات و چربی دریافتی روزانه خود رامشخص کنید برای مثال ؛ من هنگامیکه برای شرکت در مسابقه رژیم می گیرم میزان کالری دریافتی روزانه را کاهش می دهم و اگز تنها بخواهم وزنم را در یک مقدار معین ثابت نگه دارم از نسبت ۴۰٪ پروتئین ، ۴۰٪ کربوهیدرات و ۲۰٪ چربی پیروی می کنم.


با این وجود شما می بایست نسبتی را که فکر می کنید برای شما بازدهی دارد را انتخاب کنید ، اگر بصورت مداوم احساس کمبود انرژی می کنید پس به احتمال زیاد می بایست نسبت کربوهیدرات دریافتی روزانه را افزایش دهید ، شاید پیش خود فکر می کنید این نسبتها به چه منظور می باشد ؟


با استفاده از این نسبتها در مواد غذایی دریافتی روزانه می توانید کالری دریافتی روزانه ۳۰۰۰ را که با نسبت ۳۰٪ پروتئین ، ۵۰٪ کربوهیدرات ، ۲۰٪ چربی است را برای بدست اوردن گرم مورد نیاز از هر کدام تعیین می کنیم.


هر گرم چربی دارای ۹ کالری انرژی می باشد بنابراین با دریافت ۶۶ گرم چربی می توان به میزان ۶۰۰ کالری انرژی به بدن رساند ، کالری که از طریق چربی می بایست دریافت کرد.


خب با دانستن این نکات براحتی قادر خواهید بود که میزان کالری و انرژی دریافتی روزانه خود را بسته به نوع هدف فعالیت ورزشی ،میزان انرژی ...تنظیم نمایید و بدین ترتیب ترکیب بدنی خود را متحول سازید دانستن نکاتی همچون میزان پروتئین ، کربوهیدرات و... در اینکه چگونه بر وزن بدن افزود و یا کاست بسیار مهم و ضروری می باشد، چون در غیر این صورت می توان به راحتی افزایش وزن بصورت توده چربی و یا کاهش وزن بصورت از دست دادن عضلانی را تجربه کرد ...موفق باشید