با سلام و درود خدمت همراهان همیشگی وبلاگ پرورش اندام تیم فیتنس پرو بلاگ  fitnesspro :


ادامه از مقاله قبل


یک عملکرد مهم اب نقش‌اصلی ان در تنظیم درجه حرارت بدن می باشد ، هنگامیکه ما به تمرین می پردازیم بدن تولید حرارت می کند در این میان مکانیزمهای بی شماری وجود دارند که بدن را تخلیه حرارت یاری می دهند ، بطور واضح محیط پیرامون ما نقش مهمی در خصوص کاهش گرمای بدن دارد ، ولی با این وجود عمده ترین روش خنک شدن تعریق کردن می باشد.


تبخیر مایعات از سطح پوست یک روش بسیار موثر محسوب میشود در تمرینات دراز مدت از دست دادن اب تا دو لیتر از طریق تعریق در هر ساعت یک امر ممکن می باشد ، این روند در جهت خنک کردن بدن بسیار ایده ال می باشد ولی متاسفانه تمام تعریق به بخار تبدیل نمی شود و بلکه بعضی از انها از روی پوست چکیده شده و به هدر می روند.


از دست دادن مایعات از بدن حتی به اندازه ۲ درصد وزن بدن می تواند به عنوان یک مشکل جدی ، ظرفیت عضلات بدن برای انجام عملکرد تعیین شده را پایین بیاورید.


در اب و هوای استوایی اکثر ورزشکاران در فعالیتهای ورزشی بلند مدت حتی با جایگزین کردن مایعات حدود ۱ تا ۵ درصد از وزنشان کاسته می شود ، در شرایط نامطلوب‌ حتی ۸ تا ۱۰ درصد کاهش وزن نیز گزارش شده است.


در دهیدراته شدنهای حاد و از دست دادن الکترولیت به مقدار زیاد ( سدیم ، پتاسیم ) کاهش پلاسمای خون ظاهر می شود که می تواند منجر به ناتوانی سیستم گردش خون و سیستم لنفاوی انتقال اکسیژن ، مواد غذایی ، هورمونها و انتی بادی ها را به عهده دارد.


یعنی بصورت دائم در حال مبارزه با عواملی همچون ویروسها ، باکتریها ، عفونتها ، و سرطان می شد پر واضح است که با رفتن به باشگاه و اجرای تمرینات سنگین میزان دفع اب از بدن نیز به مراتب بیشتر خواهد شد وقتی بدن ما دهیدراته می شود ( دچار کم ابی می شود ) سیستم ایمنی بدن به میزان قابل توجهی تحلیل می رود و در نتیجه درها بسوی هجوم عوامل خارجی باز می شود و اسیب پذیری بدن به نحو قابل توجهی افزایش می یابد.

این مقاله ادامه دارد...